Men nu är det en mening, inte en låt, som har fastnat hos mig och jag känner mig absolut inte irriterad för det – snarare upprymd. Meningen som dyker upp då och då är:
Varje litet ord vi använder betyder något.
Orden kommer från ett retorikseminarium som jag var på för några veckor sedan, här på Folkuniversitetet. Föreläsaren Karl Beijbom pratade om hur viktigt det är med ord, med rätt ord vill säga. Han inledde med en solskenskhistoria som utspelade sig i Frankrike under 1900-talet. Författaren, dramatikern och filmmakaren Marcel Pagnol gick förbi en tiggare som hade en skylt på magen där det stod ”Jag är blind”. Han frågade hur affärerna gick och fick till svar att det inte gick så bra. Det låg inte många francs i tiggarens hatt.
- Får jag skriva till några ord på din skylt? frågade författaren.
- Javisst, sa tiggaren.
En månad senare stötte han på tiggaren igen och frågade återigen hur affärerna gick.
- Strålande! Det är fantastiskt! Det har aldrig gått bättre! Vad står det på skylten egentligen?
Författaren läste högt för honom:
- Det är vår. Jag är blind.
Tänk att några ord kan spela så stor roll. Budskapet om våren gjorde folk glada och då ville de gärna öppna plånboken för tiggaren. Det gäller bara att hitta de rätta orden…
Karl Beijbom menar att varje ord vi använder för att förklara vad vi är, vad vi gör och vad vi vill, är avgörande för om vi skall lyckas skapa förståelse, bygga förtroende och bli mer framgångsrika. Både privat och på jobbet. Karls recept för att lyckas med allt detta är:
• Skaffa en gemensam ordplattform – Det vill säga hitta några nyckelord som beskriver företaget/dig själv. Ställ frågan: Vad menar vi/jag med dessa ord?
• Gör en årlig språkrevision – Om det är en verksamhet: Förstår våra kunder de ord vi använder? I samtal, brev, annonser och broschyrer?
• Utveckla språkprofilen – Bidrar orden vi använder till att stärka vår profil och vårt varumärke? Ökar orden förtroendet för vad vi gör och vad vi står för? Annars kanske det är dags att hitta nya ännu bättre ord, uttryck och begrepp som speglar vår verksamhet, våra värderingar och våra visioner.
Många ord är så starkt förknippade med ett företag att de nästan är synonymer, till exempel Don’t dream it – drive it (Jaguar), Coca cola – the real thing eller Volvo – for life.
När jag spånar fritt kring ord som jag själv förknippar med Folkuniversitetet dyker Kunskap, service och glädje upp. Det är lite som Tro, hopp och kärlek, Frihet, jämlikhet och broderskap eller kanske Sex, drugs and rockn’roll. TRE ord verkar i alla fall funka, det klingar bra. Sedan gäller det att analysera ordens innebörd. Det skulle jag ju i och för sig kunna sitta och klura på själv, men enligt Karl Beijbom är det oerhört viktigt att ALLA på företaget uppfattar och använder orden lika, både när man kommunicerar med varandra inom företaget och med kunderna. Han tycker också att det är bra att sammanfatta företagets vision i en mening (gärna i en metafor om det går) som till exempel en socialbyrå vars motto är: Vi ska vara hoppfulla människor som väcker hopp hos andra. Eller Assi Domäns: Vi ska vara första alternativet för krävande kunders behov av effektiv förpackning och förstklassiska trävaror.
Varje litet ord vi använder betyder något. Meningen har snart blivit ett mantra. Hur som helst bor den numera i mitt huvud. Och det är något jag tänker på titt som tätt.

Kristina Rozenbeek, webbreporter på Folkuniversitetet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar