onsdag 15 december 2010

Spindelmannen fastnade i Spider-Man: Turn off the Dark

Med stor förväntan och antagligen som första svensk ska jag se den allra första publikrepetitionen av Spider-Man: Turn off the Dark på Broadway. Världens dyraste musikal – 60 miljoner dollar hittills – med musik av Bono och The Edge (från U2) och regisserad av Julie Taynor (The Lion King). Produktionen har haft stora tekniska problem så premiären har skjutits fram flera gånger. Nu har de en och en halv månad på sig att finjustera och fixa till föreställningen innan premiären.

Efter en timmes köande, får jag äntligen komma in. Publikljuset släcks och ridån försvinner. Där kommer Spindelmannen i slowmotion rakt emot oss. Plötsligt flyger dansare från bakre scenen upp i luften och ett nät flätas framför oss. Häftigt!
Det här är en föreställning fylld av kreativa idéer med fantastiska kostymer. Tre dimensioner blir två dimensioner. Serietidning blir live blir serietidning. Snygg koreografi och spektakulära, högenergifyllda flygningar i otroligt tempo. Spindelmannen flyger högt och lågt - genom salongen - landar på balkong och landar mitt bland oss i publiken. Alltid i samma koreografiska slutposition – spindelmannenpositionen – och det ser verkligen ut som Spiderman. Filmsekvenser på gigantiska LED skärmar. Spektakulära "bad guys".

Trots allt det häftiga blir föreställningen ändå ganska tråkig. Den bryts fem gånger i väntan på att tekniken ska fungera. En av gångerna fastnar Spindelmannen hängande en meter från scen och sitter fast. En storvuxen scentekniker får komma och dra loss honom. Ganska fånigt. Tyvärr fastnar inte heller Bonos musik på mig. Det är som att det saknas något? Var är tempot i föreställningen? Sånginsatserna är OK men inte på 60 miljoner dollar-nivå (som tekniken). Balladerna är fina, men kärlekssagan gör mig inte alls berörd. Här har de ett stort jobb framför sig för att få allt att fungera.
ÄNDÅ så sitter jag här nu lite stolt och imponerad över det jag upplevt. Spiderman: Turn off the Dark.

Jan Åström
Rektor och konstnärlig ledare
Balettakademien

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar